کتاب “معنویت در گردشگری” (با تاکید بر سفرهای راهیان نور)، در چهار فصل به موضوع معنویت در گردشگری به عنوان واقعیتی تعالی بخش، و نوعی رجوع آدمی به اصل و راه چاره ای برای برون رفت از مشکلات و فشارهای روانی و اجتماعی قرن حاضر، و نیز ارتباط آگاهانه بین درون فرد با محیط بیرونی و با قسمتی که آرامش و تدبر در حقایق آن حاصل می شود، پرداخته است.
فهرست این کتاب به شرح زیر می باشد:
پیشگفتار
فصل اول کلیات
- مقدمه
- سیر و سفر از منظر قرآن
- سیر و سفر در روایات و سیره معصومین
- تعاریف و مفاهیم گردشگری در زمان حاضر
- اهمیت صنعت گردشگری نسبت به سایر صنایع
- گونه شناسی گردشگری
1-6- گونه شناسی گردشگری بر اساس انگیزه
1-1-6- اکوتوریسم
2-1-6- گردشگری ماجراجویانه
3-1-6- گردشگری سیاسی
4-1-6- گردشگری تجاری
5-1-6- گردشگری سلامت
6-1-6- ژئوتوریسم
7-1-6- گردشگری ورزشی
8-1-6- گردشگری نوستالژیک
9-1-6- گردشگری آموزشی
10-1-6- گردشگری دیدار از اقوام و آشنایان
11-1-6- گردشگری حلال
12-1-6- گردشگری فرهنگی
1-12-1-6- گردشگری میراث
2-12-1-6- گردشگری هنری
3-12-1-6- گردشگری خلاقانه
4-12-1-6- گردشگری فرهنگی شهری
5-12-1-6- گردشگری فرهنگی روستایی
6-12-1-6- گردشگری فرهنگی بومی
7-12-1-6- گردشگری فرهنگی محبوب
8-12-1-6- گردشگری مذهبی دینی
9-12-1-6- گردشگری دفاع مقدس
7. نقش گردشگری در ارتقای وزن سیاسی کشورها
فصل دوم، تعاریف و مفاهیم معنویت در گردشگری
- مقدمه
- مفاهیم معنویت
- مفهوم معنویت در مطالعات گردشگری
- گردشگری معنوی یا معنویت در گردشگری
- مفهوم زیارت و زائر
- مفهوم زائر و گردشگر
- تفاوت گردشگری مذهبی با معنویت در گردشگری
- اسباب و الزامات تحقق معنویت در گردشگری
1-8- ویژگی های ماهوی سفر
1-1-8- هدف سفر
2-1-8- نگاه معنوی
3-1-8- تمرکز و تفکر در سفر
4-1-8- الزامات ذهنی شناختی قبل و بعد از سفر
2-8- تسهیلات و ویژگی های عینی سفر
1-2-8- مقصد سفر
2-2-8- همسفران معنوی
3-2-8- زمان سفر
4-2-8- وسیله ی نقلیه سفر
5-2-8- اقامت در سفر معنوی
6-2-8- خوراک و آشامیدنی سفر
7-2-8- آموزش و راهنمای سفر
8-2-8- الزامات عینی عملی قبل و بعد از سفر
فصل سوم، گردشگری جنگ و سفرهای راهیان نور
- مقدمه
- گردشگری سیاه
- گردشگری مکان های سیاه
- گردشگری مرگ
- گردشگری جنگ
- پیشینه ی گردشگری جنگ
- ارتباط گردشگری و جنگ
- بررسی تجارب جهانی توریسم (کشورهای آسیایی و اروپایی)
1-8- ویتنام
2-8- ژاپن
3-8- فرانسه
9. گردشگری ناشی از جنگ در ایران
10. جنگ ایران و عراق
1-10- علل دور جنگ تحمیلی
2-10- علل نزدیک جنگ تحمیلی
11. یادمان های دفاع مقدس
12. واژه شناسی یادمان
13. مفاهیم قابل انتقاد از یادمان ها
1-13- یادمان فکه
2-13- یادمان شلمچه
3-13- منطقه ی شرهانی
4-13- یادمان قلاویزان (نقطه ی ایثار)
5-13- یادمان ارتفاعات بازی دراز
6-13- یادمان مرصاد
7-13- یادمان دزلی
8-13- حاج عمران (تمرچین)
9-13- یادمان دارساوین
14. تاریخچه ی راهیا نور در صدر اسلام
15. تاریخچه ی راهیان نور در ایران
16. اردوهای راهیان نور
17. هدف اصلی
18. منظورها
19. پایه نظری راهیان نور
1-19- بُعد بینشی
1-1-19- خداباوری
2-1-19- معاد باوری
3-1-19- ولایت محوری
2-19- بعد گرایشی
1-2-19- مقصد الهی
2-2-19- حفظ کرامت انسانی
3-2-19- معنویت گرایی
3-19- بعد رفتاری
1-3-19- پاسداشت سبک زندگی اسلامی – ایرانی
2-3-19- تفکر انقلابی
3-3-19- مدیریت جهادی
20. روش های برگزاری اردوهای راهیان نور
1-20- سفرهای مردمی و خودجوش
2-20- سفرهای سازماندهی و پیش بینی شده
21. اهمیت اردوهای راهیان نور از منظر مقام معظم رهبری (مدظله)
22. گزیده بیانات نورانی مقام معظم رهبری (مدظله) درباره ی راهیان نور
23. زمان بندی اعزام اردوهای راهیان نور
24. مسیرها و محل استقرار
1-24- مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب
2-24- مناطق عملیاتی جنوب
3-24- راهیان نور دریایی
25. نرخ رشد راهیان نور در ایران طی سال های 1395 – 1384
26. اهمیت اردوهای راهیان نور در توسعه ی گردشگری منطقه
فصل چهارم، راهبردهای توسعه ی سفرهای راهیان نور
- مقدمه
- راهبردهای کلان توسعه ی راهیان نور
1-2- راهبرد کیفیت بخشی به سفرهای راهیان نور
1-1-2- تبیین، تبلیغ و تعمیق ارزش های دفاع مقدس
2-1-2- غنی سازی محتوای اردوهای راهیان نور
3-1-2- جامعه پذیری مقاومت و فرهنگ دفاع مقدس
2-2- راهبرد حفظ و ارتقای منابع و جاذبه های به جای مانده از جنگ تحمیلی
3-2- راهبرد توسعه محصول گردشگری
1-3-2- راهبرد توسعه ی زیرساخت های حمل و نقل
2-3-2- راهبرد توسعه ی جاذبه ها و خدمات گردشگری ناشی از جنگ
4-2- راهبرد توسعه منابع انسانی
5-2- راهبرد مشارکت مردم محلی
6-2- راهبرد و فعالیت های اثربخش تبلیغات، بازاریابی و روایتگری
7-2- راهبرد توسعه و ارتقای امنیت، سلامتی و بهداشت در سطح مناطق عملیاتی
8-2- راهبرد توانمند سازی سازمان های متولی راهیان نور (برنامه ریزی و مدیریت)
9-2- راهبرد تحقیق و برنامه ریزی مداوم
10-2- راهبرد سرمایه گذاری و تامین منابع مالی
منابع
در صفحه 31 کتاب می خوانیم:
… گردشگری معنوی و تعالی بخش گونه ای خاص از گردشگری نیست، بلکه عنصر معنویت قابلیت حلول در هر یک از گونه های گردشگری را دارد. بنابراین می توان گفت که گونه های متفاوت گردشگری هر یک، سطحی از معنویت را دارا هستند. این تجربه ی معنوی بسته به کیفیت ادراک و مطابقت آن ها با ارزش ها و نیازهای هر فرد، به صورت متفاوتی درک می شود. از این رو با اجتناب از عبارت «گردشگری معنوی» و به جای آن استفاده از ترکیب «معنویت در گردشگری»، می توان از این چالش معنایی و ضعف در انتقال مفهوم کاست….
- نام نویسندگان:
- یعقوب سلیمانی
- برزو سبزی
یعقوب سلیمانی:
مولف کتاب حاضر ، و صاحب تالیف مقالات متعدد در خصوص گردشگری
برزو سبزی:
آقای سبزی در گفتگو با کوله بار در خصوص تالیف این کتاب گفت:
هر سازمانی برا ی پیشبرد اهداف خود علاوه بر کارهای اجرایی نیازمند کار ستادی قوی و علمی هم می باشد این اقدامات در سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج با توجه به فلسفه وجودی آن و تاکید مقام معظم رهبری( مدظله العالی) مبنی بر توسعه هم جانبه برنامه های راهیان نور، به صورت توأمان هم کار اجرایی و نیز کارستادی در راستادی هم انجام شده و الحمدلله کارهای اجرایی صورت گرفته، بخصوص در بحث نهضت اردوگاه سازی که توسط سازمان ارویی انجام شده، در سطح ملی نمود قابل توجهی داشته است. در بحث ستادی هم فعالیت های و اقدامات خوبی صورت گرفته و لی آنچه یک سازمان را نسبت به ماموریت خود در بحث کار ستادی موفق می نماید داشتن مبانی نظری علمی قوی در راستای ماموریت های آن سازمان می باشد . با توجه به این مهم و اینکه بارها دانشجویان یا استاد در ارتباط با پژوهشی که می خواستند انجام دهند( گردشگری یا راهیان نور ) به سازمان اردویی مراجعه می کردند و خواستار اطلاعات در این زمینه بودند، یک منبع علمی قابل دسترس که بتوان نیازهای آنها را برآورده نماید و در سطح جامعه قبل انتشار باشد در سازمان اردویی نداشیم . این عوامل و همچنین تناسب رشته ای دانشگاهی بنده با گردشگری و راهیان نور، باعث شد تا با همکاری و مشاوره آقای سلیمانی، مسئول محترم سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج، مدیران و پیشکسوتان راهیان نور، کتاب معنویت در گردشگری با تاکید بر سفرهای راهیان نور تالیف شد.