کتاب “ره توشه راهیان نور تابستان 1386 ویژه جوانان“، کاری از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و انتشارات آیه حیات می باشد.
این کتاب در سه بخش طبقه بندی شده است که به شرح زیر می باشد:
فهرست مطالب
پیش گفتار
مقدمه
یادآوری ها:
بخش اول: مجموعه درس های آموزشی
(1) ویژگی های جوان از نگاه امام علی (ع)
هدف های رفتاری
یادآوری ها:
ارزش یابی تشخیصی
توضیحات:
رشد طبیعی عقل
رشد اکتسابی عقل
برخی عوامل تقویت کننده عقل
برخی از موانع تقویت و رشد عقل
(2) جوان و دین داری در عصر ارتباطات
هدف های رفتاری
یادآوری ها:
ارزش یابی تشخیصی
مقدمه
جوان و تعامل اجتماعی
منحرف یا کجرو
ارتباطات و انحرافات
نظارت اجتماعی
انواع نظارت:
نظارت اجتماعی و اینترنت
بهترین نوع نظارت
نظارت درونی مبتنی بر تربیت دینی
نتیجه گیری
(3) جوانان و پرورش عقل
هدف های رفتاری
یادآوری
ارزش یابی تشخیصی
مقدمه
(4) جوان و تقوای حضور
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
مقدمه
آثار و فواید تقوا
یادگیری احکام، مقدمه تقوا و رعایت حدود الهی
معنای عفاف
برخی از آسیب های پاک دامنی
(5) جوان و رفتار صحیح در برخورد با جنس مخالف
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
مقدمه
انواع برخوردهای اجتماعی بین دختر و پسر
تعریف دوستی دختر و پسر
انگیزه ها در ارتباط های نامطلوب
این نوع دوستی آری یا نه؟
سیره عملی پیامبر (ص) و اهل بیت
چگونگی برخورد و رفتار در روابط اجتماعی دختران و پسران
چگونگی سخن گفتن در روابط اجتماعی دختران و پسران
(6) جوان از نگاه امام علی (ع)
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
مقدمه
نشانه های رشد اجتماعی جوان در کلام امام علی (ع)
(7) جوان از نگاه امام علی (ع)
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
- اعتدال در کسب روزی و درآمد
- اعتدال در مهر و قهر
- اعتدال در سخن
- اعتدال در برخورد کریمانه
- روحیه قوی
- آینده نگری
(8) جوان، پیروزی و شکست
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
جوان، پیروزی و شکست
عوامل اصلی موفقیت
چگونه بر نیروی ایمان و اعتقاد خود به موفقیت بیفزاییم؟
چگونه به اهداف خود برسیم؟
توصیه ها
مراحل دست یابی به اهداف
چرا موفق نیستیم؟
(9) جوان و مدیریت زمان
هدف های رفتاری
ارزش یابی تشخیصی
مقدمه
مدیریت زمان چیست؟
اصول مدیریت زمان
اصل برنامه ریزی
فواید برنامه ریزی
یادآوری
ملاحظات اساسی در فرایند برنامه ریزی
2- اصل اولویت بندی کارها
3- اصل صرفه جویی در وقت
4- اصل برکت
راه های کسب برکت یا مهارت در تغییر طول زمان
توصیه های پایانی برای مدیریت زمان
(10) جوان و عوامل شادی آفرین
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
جوان و عوامل شادی آفرین
حدّ شوخی کردن
(11) جوان و انگیزه های ارتباط با خدا
هدف های رفتاری
یادآوری های پیش از تدریس
ارزش یابی تشخیصی
انگیزه های ارتباط با خدا
(12) شیطان شناسی
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
معنای لغوی شیطان
خصوصیات شیطان
الگوی عینی
راه های فریب شیطان
پیروان شیطان و پیامدهای پیروی از او در دنیا از نگاه نهج البلاغه
(13) جوان و دشمن شناسی
هدف های رفتاری
یادآوری ها
ارزش یابی تشخیصی
تاریخچه مختصری از یهود
متون دینی یهودیان
اعتقادات
صهیونیسم
معنای لغوی صهیونیسم
صهیونیسم در اصطلاح مذهبی
صهیونیسم در اصطلاح سیاسی
معنای دیگر
مراحل شکل گیری و تکوین صهیونیسم
شکل گیری سازمان مخفی صهیونیسم جهانی
اقدام های سازمان مخفی صهیونیسم تا قبل از کنگره بال
کنگره بال
کنگره لاهه
اعلامیه بالفور در دوم نوامبر 1917
فصل اول: هولوکاست توهّم یا واقعیت
فصل دوم: مبانی فکری و ماهیت اندیشه های صهیونیسم
پاسخ به برخی شبهات
دلایل دروغین بودن ادعا
فروش زمین توطئه یا واقعیت
قوانین صادره از طرف حکومت انگلستان در مورد اراضی فلسطین
منابع مطالعه
(14) آشنایی با احکام
یادآوری ها
نگاه
نگاه به عکس نامحرم
غیبت
ورزشی و هنری
بازی
احکام ورزش
غسل
گفت و گو در اینترنت
تدریس خصوصی مرد
انگشتر بانوان
بخش دوم: پرسش و پاسخ
یادآوری
1- فسفه تقلید
لزوم تقلید
2- ضرورت تقلید
3- عقلانیت تقلید
تقلید و عمل
4- رهایی از خودارضایی
عواقب خودارضایی
یادآوری های ضروری
5- تمرکز حواس
راه های مقابله با عوامل حواس پرتی
6- تقویت اراده
راه های تقویت اراده
7- تاثیر گذاری در جوانان
8- دوست خوب
9- پوشش بانوان
رابطه حجاب و پوشش اسلامی
ضرورت پوشش اسلامی در قرآن
چه نوع پوششی توصیه شده است؟
10- شطرنج
انواع بازی ها
مضرّات قمار
11- موسیقی
تاثیرات موسیقی بر عقل
تاثیرات موسیقی بر احساس
تفاوت احساسات
تاثیر موسیقی بر سیستم اعصاب
تاثیر موسیقی بر اخلاق و عرفان
12- چرا نماز را به عربی می خوانیم؟
13- چرا هنگام نماز باید رو به قبله بایستیم؟
14- چرا زن در حال نماز باید بدن خود را بپوشاند؟
بخش سوم: مهارت های تدریس
مهارت در شروع تدریس
نکته های اساسی
چند مثال برای یک شروع خوب
مهارت در پایان دادن به درس
نمونه هایی از پایان دادن به درس
مهارت در پرسش و پاسخ
مهارت در ارتباط غیر کلامی
عناصر ارتباط غیر کلامی
مهارت در صدا و بیان
توصیه هایی برای تمرین این مهارت
مهارت در توضیح دادن
مهارت در استفاده از مثال
توصیه ها برای استفاده از مثال ها
مهارت در گوش دادن
تا چه حد شنونده خوبی در کلاس هستید؟
پاسخ نامه و تعیین امتیاز
مهارت در بحث گروهی
مراحل اجرا
پیوست : (آزمون رشد اجتماعی)
آزمون رشد اجتماعی
در صفحه 132 کتاب می خوانیم:
… چگونه به اهداف خود برسیم؟
سقراط فیلسوف بزرگ یونانی، کنار نهر آبی ایستاده بود. مرد جوانی نزد وی رفت و از او خواست که برای کسب دانش او را یاری کند. سقراط با یک حرکت ناگهانی، گردن مرد جوان را گرفت و سرش را زیر آب فرو برد. مرد جوان برای بیرون آوردن سرش، شروع به تقلا کرد. به محض این که توانشت به روی آب بیاید، با ناباوری به سقراط خیره شد و گفت: «چرا این کار را کردی؟» سقراط در پاسخ گفت: «وقتی به همان اندازه که هوا را می خواهی، دانش را هم خواستی، آن وقت پیدایش خواهی کرد».
هیچ انسانی بدون داشتن هدف، به موفقیت دست نمی یابد. پس مقصد خود را باید دقیقا مشخص کرد….
- نام نویسنده: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم